Zabawa zaczęła się na dobre, gdy do akcji wkroczył Photon! Dzieci kręciły kołem fortuny, które wskazywało kierunek ruchu robota – do przodu, do tyłu, w prawo lub w lewo. Trzeba było zaprogramować robota. Po każdym ruchu robot wydawał dźwięk i migał światełkami – radości było co niemiara! Kiedy robot dojechał do ikonki na macie, dzieci, które miały kartę pasującą do tej kategorii, przypinały ją do tablicy : zasady dotyczące lasu trafiły do lasu, zasady miejskie – do miasta, a numery alarmowe – do specjalnej sekcji bezpieczeństwa.
Cele ogólne:
Kształtowanie odpowiedzialnych postaw w zakresie bezpieczeństwa.
Rozpoznawanie zasad bezpiecznego zachowania w różnych środowiskach (las, góry, woda, miasto).
Nauka kodowania kierunków ruchu robota edukacyjnego.
Integracja pracy zespołowej i rozwijanie kompetencji cyfrowych.
Wskazuje zasady odpowiedniego zachowania w różnych miejscach wakacyjnego wypoczynku.
Rozpoznaje i dopasowuje kartę z zasadą bezpieczeństwa do danego środowiska.
Programuje robota Photon zgodnie z poleceniem.
Współpracuje w grupie.
Rozpoznaje i zna numery alarmowe.
- metoda aktywizująca (zabawa dydaktyczna)
- metoda problemowa
- metoda praktycznego działania
- elementy kodowania i TIK
Robot edukacyjny Photon
Duża edukacyjna mata z ikonami środowisk (miasto, las, góry, jezioro/morze)
Karty z zasadami bezpieczeństwa
Koło fortuny wskazujące kierunki ruchu (do przodu, do tyłu, w lewo, w prawo)
Tablica do przypinania kart
Classpady / tablety z dostępem do aplikacji "Inteligentna klasa"
Quiz interaktywny podsumowujący (stworzony wcześniej przez nauczyciela)
PRZEBIEG ZAJĘĆ
Etap 1 – Przygotowanie:
- Dzieci losują po 2–3 karty z zasadami bezpieczeństwa.
- Nauczyciel rozkłada na dużej macie ikony środowisk: miasto, las, góry, woda oraz niektóre ikony, typu: rower, alarm
Etap 2 – Zabawa z Photonem:
KOŁO FORTUNY = TUTAJ
KARTY I IKONY TUTAJ
W grze wykorzystany jest jeden robot. Ustawiony jest na polu startu.
Dziecko losuje kierunek z koła fortuny. Programuje robota Photon, by poruszał si w danym kierunku po macie. Gdy Photon zatrzyma się na ikonie danego środowiska:
– dzieci sprawdzają, kto ma kartę z pasującą zasadą.
– dziecko przypina kartę na odpowiednią tablicę tematyczną (np. zasady miejskie do sekcji "Miasto").
-Robot wydaje dźwięki i miga światłami – wzmocnienie pozytywne.
Zabawa toczy się dalej – każde dziecko wykonuje przynajmniej jeden ruch programowania.
3. Część podsumowująca – quiz z wykorzystaniem Classpadów
-
Dzieci w parach logują się na Classpady.
-
Nauczyciel uruchamia quiz sprawdzający wiedzę z zajęć (pytania zamknięte i obrazkowe).
Przykłady pytań:
– Co powinieneś zabrać do lasu?
– Jaki jest numer alarmowy, gdy widzisz pożar?
– Czego nie wolno robić w górach? -
Podsumowanie wyników – wspólna refleksja.
- Omówienie, czego się nauczyliśmy.
Quiz można przeprowadzić również w aplikacji Kahoot lub Wordwall.
Jeśli nie ma Classpadów, można zrobić quiz jako aktywność ruchową (prawda/fałsz – dzieci przechodzą na odpowiednią stronę sali).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz